Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ - Β΄ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ

Αυτή η ενότητα έχει εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον και θα μπορούσε κανείς να την μελετά για πολύ καιρό. Οικονομικά συμβάντα, κοινωνικές ανατροπές, πολιτικές εξελίξεις, ανάπτυξη του πεζού λόγου, της αρχιτεκτονικής, της γλυπτικής, της αγγειοπλαστικής, διαμόρφωση της αρχαίας ελληνικής θρησκείας και ... οι περσικοί πόλεμοι συνθέτουν ένα πλούσιο μωσαϊκό, το οποίο δεν χορταίνει κανείς να θαυμάζει.
Αυτή τη φορά θα εργαστούμε ομαδικά και διερευνητικά. Θα μελετήσουμε κυρίως πηγές και σαν ιστορικοί θα προσπαθήσουμε να ανασυνθέσουμε την εποχή.
Το θέμα μας αρχικά θα είναι ο Β΄ Αποικισμός.



Α ΟΜΑΔΑ
Αναζητώ τα αίτια του Β΄ Αποικισμού.
Πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε από το Λογισμικό «Ιστορία Γυμνασίου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου». 
Θα το βρείτε στη διεύθυνση http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section4/lemmata/2-1-0.htm . 
  • Μελετήστε τα κείμενα 1,2,3. 
  • Πατήστε τον Χάρτη πλοήγησης και από την ενότητα "Γραπτές πηγές" μελετήστε την τελευταία.
  • Αξιοποιήστε και τα παρακάτω κείμενα:
Α/ ΚΕΙΜΕΝΟ
 Η επέκταση του Ελληνισμού στα παράλια της Μεσογείου και του  Εύξεινου Πόντου, που έγινε από τα μέσα του 8ου αι. ως τα μέσα του 6ου αι. π.Χ., αποτελεί ένα από τα λαμπρότερα κεφάλαια της Ιστορίας του αποικισμού στον κόσμο γενικά.
Οι λόγοι που οδήγησαν στην επέκταση αυτή είναι διαφορετικοί. Πρέπει να αναζητηθούν στην οικονομική ανάπτυξη, στην οποία σιγά-σιγά οδήγησαν οι ήρεμοι αιώνες τής μόνιμης εγκαταστάσεως μετά την θύελλα των μεταναστεύσεων των λαών. Ενώ στην Ιωνία, παράλληλα με την αγροκαλλιέργεια, είχε αναπτυχθεί πολύ νωρίς και το εμπόριο, στην μητροπολιτική Ελλάδα κυριαρχούσε κατά την εποχή του Μεσαίωνος η γεωργία. Μόνο από τον 8ο/7ο αι. π.Χ. άρχισαν να αναπτύσσονται και εδώ, κυρίως στις παραλιακές πόλεις, το εμπόριο και η βιοτεχνία. Η αρχή του αποικισμού έγινε όμως από την μητροπολιτική Ελλάδα Πρωτοπόρες ήταν οι ιωνικές παραλιακές πόλεις του Ευρίπου Ερέτρια και Χαλκίς, ακολούθησαν δε οι δωρικές παραλιακές πόλεις του Ισθμού Μέγαρα και Κόρινθος. Αντίθετα, η λαμπρή αποικιστική δραστηριότης της Μιλήτου αρχίζει κατά τον 7ο αι. π.Χ. Επειδή η οικονομία της μητροπολιτικής Ελλάδος ήταν κυρίως αγροτική, οι παλαιότερες αποικίες που προέρχονταν από εκεί ιδρύθηκαν, κυρίως για να ικανοποιηθεί η ανάγκη αποκτήσεως νέων εδαφών, εφ’ όσον με την αύξηση του πληθυσμού το πάτριο έδαφος δεν επαρκούσε για το έμψυχο δυναμικό που πλεόναζε· αντίθετα, στις αποικίες της Μιλήτου, όπως θα δούμε παρακάτω, έπαιζαν σπουδαίο ρόλο και εμπορικά συμφέροντα.
(Wilken)


Β/ ΚΕΙΜΕΝΟ
Υπάρχουν δυο θεωρίες σχετικά με τις αρχές του ελληνικού αποικισμού της αρχαϊκής περιόδου, που για πολλά χρόνια διαίρεσαν τους σύγχρονους μελετητές. Η μια πλευρά υποστήριζε ότι η ελληνική εξάπλωση ανταποκρινόταν πρώτα απ’ όλα σε κίνητρα εμπορικά. Ειδικότερα, εξαιτίας της ανάπτυξης της σιδηρουργίας, γινόταν απαραίτητος ο έλεγχος ορισμένων περιοχών πλούσιων σε κοιτάσματα. Εξάλλου, η δημογραφική έκρηξη, από τον 9ο αιώνα και μετά, που διαπιστώνεται από την αύξηση των κατοικημένων τοποθεσιών και των νεκροπόλεων δεν θα μπορούσε να συμβεί χωρίς τη δυνατότητα ανεφοδιασμού σε δημητριακά, που η Ελλάδα δεν παρήγε σε επαρκείς ποσότητες. Τέλος, το γεγονός ότι σι πρώτες αποικίες ιδρύθηκαν στη Νότια Ιταλία, όπου οι Μυκηναίοι είχαν ήδη εμπορικά πρακτορεία, ενίσχυε τις πεποιθήσεις των υποστηρικτών της εμπορικής εκδοχής.
Όμως η θεωρία αυτή προσέκρουε στα επιχειρήματα της άλλης πλευράς που τόνιζαν τη σημασία, αφενός των παραδόσεων που ανέφεραν οι αρχαίες πηγές, αφετέρου των ίδιων των τοποθεσιών, γιατί σι κυριότερες αποικίες είχαν ιδρυθεί σε σημεία που περιβάλλονται από πλούσιες αγροτικές γαίες. Πράγματι, οι ιδρυτικές διηγήσεις εξηγούν την αναχώρηση των αποίκων προβάλλοντας είτε κάποια εσωτερική κρίση της πόλης —παράδειγμα, η ίδρυση του Τάραντα από τους εκδιωχθέντες Σπαρτιάτες— είτε προβλήματα επιβίωσης, όπως στη Θήρα, που μια σιτοδεία εξανάγκασε ένα μεγάλο μέρος των κατοίκων της νήσου να μεταναστεύσουν και να ιδρύσουν την Κυρήνη στη Λιβυκή ακτή, ή, τέλος, μιας κατάστασης που οι αρχαίοι συγγραφείς ονόμαζαν στενοχωρία, δηλαδή έλλειψη καλλιεργήσιμης γης.
(Mossé – Gourbeillon)


  • Μπορείτε να ανατρέξετε και στη μηχανή αναζήτησης google προκειμένου να συμπληρώσετε την εργασία σας.
Δείτε:  http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B5%CF%8D%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%82_%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82


ιστιοφόρο εμπορικό σκάφος από κύλικα του 6ου αιώνα
Β ΟΜΑΔΑ
Αναζητώ διαφορές ανάμεσα σε Α΄ και Β΄ Αποικισμό.
Πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε από το Λογισμικό «Ιστορία Γυμνασίου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου». 
Θα το βρείτε στη διεύθυνση http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section4/lemmata/2-1-0.htm . 
  • Μελετήστε τα κείμενα 2, 5, 7, 8.
  • Πατήστε τον Χάρτη πλοήγησης και από την ενότητα "Γραπτές πηγές" μελετήστε τις τέσσερις πρώτες. Να ανατρέξετε και στις "Εικόνες".
  • Αξιοποιήστε και το παρακάτω κείμενο:
ΚΕΙΜΕΝΟ
Ο αποικισμός γινόταν τώρα από μια μητρόπολη, με την οποία η νέα κοινότης διατηρούσε την σχέση θυγατρικής πόλεως. Επικεφαλής των αποίκων ήταν ένας οικιστής, στον οποίο μετά το θάνατό του αποδίδονταν τιμές ήρωα. Η νέα κοινότης ήταν πόλη όπως ακριβώς η μητρόπολη, με θρησκευτικούς δεσμούς, με τη φωτιά που έπαιρναν μαζί τους οι άποικοι από την ιερή εστία της μητροπόλεως, τις λατρείες και τις γιορτές ή ακόμη το ημερολόγιο και τους πολιτειακούς θεσμούς και διατηρούσε με την μητρόπολη σχέση σεβασμού. Ωστόσο, ως πολιτική κοινότης, ως πόλη, ήταν κατά κανόνα ανεξάρτητη από αυτήν. (…)
Ο πολίτης της αποικίας δεν ανήκε πλέον στο σώμα των πολιτών της μητροπόλεως και σ’ αυτό διαφέρει η αποικία από τις κληρουχίες που ιδρύονταν αργότερα: οι κληρούχοι εξακολουθούσαν να είναι πολίτες των παλαιών κοινοτήτων. Το στοιχείο αυτό εξηγεί τις μεγαλειώδεις επιτυχίες του ελληνικού αποικισμού, σε αντίθεση προς τον αποικισμό των Φοινίκων. Για τους Φοίνικες οι αποικίες λειτουργούσαν ως απλά εμπορικά πρακτορεία που εξυπηρετούσαν τα συμφέροντα της μητρόπολης πόλης και σε περίπτωση συγκρούσεως εγκαταλείπονταν χωρίς πολλούς δισταγμούς. Αντίθετα οι Έλληνες άποικοι δημιουργούσαν μια νέα πατρίδα, για την οποία ήταν πρόθυμοι να θυσιάσουν την περιουσία και τη ζωή τους.
 (Wilken)
  • Μπορείτε να ανατρέξετε και στη μηχανή αναζήτησης google προκειμένου να συμπληρώσετε την εργασία σας.
Δείτε http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B5%CF%8D%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%82_%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82 

Πριν ξεκινήσει μια αποικιακή προσπάθεια, ο οικιστής απευθυνόταν σε κάποιο μαντείο, συνήθως σε εκείνο των Δελφών, ζητώντας συμβουλές τόσο για τον τόπο εγκατάστασης όσο και για το χρόνο πραγματοποίησης της αποστολής. Πάνω, σε υδρία του Ε΄ αι. π.Χ. εικονίζεται ο Απόλλων καθισμένος στον μαντικό τρίποδα να ταξιδεύει με τη σκέψη [Ρώμη, Μουσείο του Βατικανού].
ΟΜΑΔΑ Γ
Παρουσιάζω  την πορεία που ακολούθησαν οι άποικοι. 
Από πού ξεκίνησαν και προς τα πού πήγαν;
Πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε από το Λογισμικό «Ιστορία Γυμνασίου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου». 
Θα το βρείτε στη διεύθυνση http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section4/lemmata/2-1-0.htm . 
  • Μελετήστε το κείμενο 6.
  • Πατήστε τον Χάρτη πλοήγησης και από την ενότητα "Γραπτές πηγές" μελετήστε τα κείμενα 1,3,4,5. Να ανατρέξετε και στις "Εικόνες".
  • Αξιοποιήστε και τα παρακάτω κείμενα:
ΚΕΙΜΕΝΟ 1 
Τα στάδια του ελληνικού αποικισμού στη Μεσόγειο
Η ελληνική εξάπλωση στη Μεσόγειο χωρίζεται συνήθως σε δύο χρονικές ενότητες. Στην πρώτη, που αρχίζει στα μέσα του 8ου αιώνα, Έλληνες προερχόμενοι Κυρίως από την Εύβοια και την ηπειρωτική Ελλάδα πηγαίνουν να εγκατασταθούν στη Νότια Ιταλία και στη Σικελία. Στη δεύτερη περίοδο, από το δεύτερο τέταρτο του 7ου αιώνα και μετά, διαφοροποιούνται και πληθαίνουν τόσο οι τόποι καταγωγής των αποίκων, όσο και οι τόποι προς τους οποίους κατευθύνονται. Έλληνες από τα νησιά και από τη Μικρά Ασία στέλνουν αποικίες στη Δύση, αλλά και στην Αφρική και μέχρι τα παράλια του Ευξείνου Πόντου.
(Mossé – Gourbeillon)

ΚΕΙΜΕΝΟ 2
Στην παραλία της Θράκης ίδρυσαν η Χαλκίδα και η Ερέτρια αγροτικές αποικίες. Η Χαλκιδική, εκτός από την Ποτίδαια(αποικία της Κορίνθου) έγινε όλη ιωνική. Από την Εύβοια αποικίστηκε επίσης η παραλία της Μακεδονίας, η πλούσια σε χρυσό Θάσος από την Πάρο. Από τη Λέσβο αποικίστηκε τώρα η Τρωάς. (…) Οι Έληνες μπόρεσαν να εγκατασταθούν και στην Αίγυπτο. Από τους Μιλησίους (…) κτίστηκε κοντά στον Νείλο η Ναύκρατις. (…) Στην αφρικανική παραλία, δυτικά της Αιγύπτου, ιδρύθηκε από τη δωρική Θήρα κατά τον 7ο αιώνα η Κυρήνη (στη σημερινή Λιβύη). (…) Στη Σικελία εμφανίστηκαν πρώτοι οι Χαλκιδείς. (…) Προηγουμένως είχαν ιδρύσει στην παραλία της Καμπανίας την Κύμη. Τους Χαλκιδείς ακολούθησαν στη Σικελία οι Κορίνθιοι, που ίδρυσαν τις Συρακούσες. (…) Πέρα από τη Σικελία και την Ιταλία προχώρησαν οι τολμηροί Φωκαείς από την Μικρά Ασία (αρχαία Φώκαια) και γύρω στα 600 ίδρυσαν τη Μασσαλία. Από εκεί κατέλαβαν θέσεις στην ανατολική παραλία της Ισπανίας.
(Wilken)





Αν θέλετε να παίξετε με όσα μάθατε επισκεφτείτε τον διαδραστικό χάρτη στη σελίδα:
 
ΠΡΟΤΑΣΗ: Για να παρουσιάσετε την εργασία σας στην τάξη μπορείτε να φτιάξετε έναν πίνακα σαν τους ακόλουθους:

ΟΜΑΔΑ Δ
Επισημαίνω τις συνέπειες του Β΄ Αποικισμού
Πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε από το Λογισμικό «Ιστορία Γυμνασίου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου». 
Θα το βρείτε στη διεύθυνση http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section4/lemmata/2-1-0.htm . 
  • Μελετήστε το κείμενο 10.
  • Πατήστε τον Χάρτη πλοήγησης και από την ενότητα "Γραπτές πηγές" μελετήστε το κείμενο 5. Να ανατρέξετε και στις "Εικόνες", από τις οποίες σαν αρχαιολόγοι μπορείτε να ανασυνθέσετε ολόκληρη την εποχή. 
  • Αξιοποιήστε και τα παρακάτω κείμενα:

ΚΕΙΜΕΝΟ 1

Η επαφή με τόσους πολλούς και διαφορετικούς συνάμα λαούς είχε ένα πολύ σημαντικό θετικό αποτέλεσμα. Υπερνικώντας τη διάσπαση σε διάφορα φύλα οι Έλληνες συνειδητοποίησαν εκείνο που είχαν όλοι κοινό σε αντίθεση προς τους διαφορετικής προελεύσεως ξένους: την ελληνικότητά τους, όπως εκφραζόταν στην ποίηση και στη θρησκεία, στα ήθη και στις αντιλήψεις τους.
(Wilken)

ΚΕΙΜΕΝΟ 2
Η τεράστια επέκταση των Ελλήνων στα παράλια της Μεσογείου και του Ευξείνου Πόντου δεν είχε μόνον συνέπειες οικονομικής φύσεως. Είχε βασική σημασία για όλη την κατοπινή παγκόσμια ιστορία ως τις μέρες μας, κυρίως γιατί σε όλες αυτές τις χώρες σκορπίστηκε το σπέρμα του ελληνικού πολιτισμού. Αλλά και στην εξέλιξη του ίδιου του ελληνικού πολιτισμού είχε βαθιά επίδραση, γιατί διεύρυνε σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό τον πνευματικό ορίζοντα των Ελλήνων. Σε μια πόλη όπως η Μίλητος, που έκανε εμπόριο σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο, αλλά συνάμα είχε και πολύ στενές εμπορικές σχέσεις με τη Σύβαρι στην Κάτω Ιταλία, τα πλοία της οποίας διέσχιζαν ολόκληρη τη Μεσόγειο, συγκεντρώθηκαν γνώσεις για χώρες και λαούς όλου του τότε πολιτισμένου κόσμου, γνώσεις που ωθούσαν σε σύγκριση και βαθύτερη σκέψη. Έτσι προετοιμάστηκε το έδαφος, ώστε τον 6ο αιώνα να αναπτυχθεί η ιωνική φυσική φιλοσοφία και η ιωνική επιστήμη.

Η ελληνική αποικία της Κυρήνης εξασφάλισε ευημερία με το εμπόριο του σιλφίου, ενός πολύτιμου αρωματικού και φαρμακευτικού φυτού. Στην παράσταση από κύλικα του 6ου αι. π. Χ. εικονίζεται ο βασιλιάς Αρκεσίλας να επιβλέπει το ζύγισμα και τη φόρτωση σιλφίου.[Παρίσι, Μουσείο Λούβρου].

  • Δείτε ακόμη άλλες δύο τοποθεσίες:


Προαιρετικό αλλά πολύ ενδιαφέρον!!!
Παρακολουθείστε ένα ωραίο ντοκιμαντέρ από το αρχείο της ΕΡΤ, «Το λεύκωμα της CALIMERA». Αναφέρεται στις ελληνικές αποικίες της Κάτω Ιταλίας και της Σικελίας, περιοχές στις οποίες μιλιέται ακόμα και σήμερα η κατωιταλική διάλεκτος. Θα πληροφορηθείτε για ήθη και έθιμα και μυστικιστικές τελετές που έχουν τις ρίζες τους στην αρχαιότητα και το Βυζάντιο. 
Κρατείστε σημειώσεις, φτιάξτε ένα σχεδιάγραμμα και παρουσιάστε το στην τάξη στο μάθημα της Έκθεσης.[Ενότητα Προφορικός - Γραπτός λόγος]

ΟΜΑΔΑ Ε
Σχέσεις Ελλήνων - Βαρβάρων


Πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε από το Λογισμικό «Ιστορία Γυμνασίου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου». 
Θα το βρείτε στη διεύθυνση http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section4/lemmata/2-1-0.htm . 
  • Μελετήστε το κείμενο 9.
  • Πατήστε τον Χάρτη πλοήγησης και από την ενότητα "Γραπτές πηγές" μελετήστε το κείμενο 3. Να ανατρέξετε και στις "Εικόνες".
ΟΜΑΔΑ ΣΤ

Δυο σύγχρονες προσεγγίσεις
Α/ Η πορεία ενός σύγχρονου μετανάστη
  • Για ποιους λόγους στις μέρες μας οι άνθρωποι ξενιτεύονται;
  • Ποια τα συναισθήματά τους; Ποιοι οι καημοί;
Παρατηρήστε:

Πρόσφυγες από την αρχαία Φώκαια
Μικρασιατική καταστροφή 1922


Σύγχρονη προσφυγιά


Πολιτικοί πρόσφυγες
Ακούστε το τραγούδι από την ταινία "Ταξίδι στα Κύθηρα" του Θ. Αγγελόπουλου

Ακούστε 

                * από τη Δόμνα Σαμίου το δημοτικό "Ξενιτεμένο μου πουλί". 

Ξενιτεμένο μου πουλί και παραπονεμένο,
η ξενιτειά σε χαίρεται κ' εγώ χω τον καϊμό σου.
Τι να σου στείλω, ξένε μου, τι να σου προβοδήσω;
Μήλο αν σου στείλω σέπεται, τριαντάφυλλο μαδειέται,
σταφύλι ξερογιάζεται, κυδώνι μαραγκιάζει.
Να στείλω με τα δάκρυα μου μαντήλι μουσκεμένο,
τα δάκρυα μου είναι καυτερά, και καίνε το μαντήλι.
Τι να σου στείλω, ξένε μου, τι να σου προβοδησω;

Σηκώνομαι τη χαραυγή γιατί ύπνο δεν ευρίσκω,
ανοίγω το παράθυρο, κυττάζω τους διαβάταις,
κυττάζω τοις γειτόνισσαις και τοις καλοτυχίζω,
πώς ταχταρίζουν τα μικρά και τα γλυκοβυζαίνουν.
Με παίρνει το παράπονο, το παραθύρι αφήνω,
και μπαίνω μέσα, κάθομαι, και μαύρα δάκρυα χύνω.


            * το λαϊκό τραγούδι «Της νύχτας ο διαβάτης» ,με δραματοποιημένους στίχους, του Δερβενιώτη που τραγουδούν Καζαντζίδης – Μαρινέλλα

Ένας διαβάτης προχωρεί μέσα στης νύχτας τα σκοτάδια.
Σέρνει το βήμα του βαρύ όπως τ' ανθρώπινα ρημάδια.
Σε κάποια πόρτα σταματά που το καντήλι ακόμα καίει.
Κι ενώ με σπαραγμό χτυπά κάποια φωνή τού λέει:
Τι θες, ζητιάνε, τι ζητάς, τι θέλεις τέτοια ώρα;
Ελεημοσύνη μη ζητάς, δε σου ανοίγω τώρα.
Ελεημοσύνη δε ζητώ, εγώ ζητώ εσένα.
Είμαι ο γιος σου, μάνα μου, που ήρθε απ' τα ξένα.
Ανάθεμα στη φτώχεια μας, ανάθεμα στα ξένα.
Σε άσπρισαν, σε γέρασαν, παιδάκι μου, κι εσένα.
Μη βλαστημάς την ξενιτιά κι ας είδες μαύρες μέρες,
γιατί εκεί έχουν παιδιά κι άλλες πολλές μητέρες.


            * «Το τραγούδι της ξενιτιάς» σε στίχους Ερρίκου Θαλασσινού και μελοποίηση από τον Μ. Θεοδωράκη http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/mou/ToTragoudiTisXenitias.htm


Φεγγάρι, μάγια μου ‘κανες
και περπατώ στα ξένα,
είναι το σπίτι ορφανό,
αβάσταχτο το δειλινό
και τα βουνά κλαμένα.
Στείλ’, ουρανέ μου, ένα πουλί
να πάει στη μάνα υπομονή.
Στείλ’ ουρανέ μου ένα πουλί,
ένα χελιδονάκι,
να πάει να χτίσει τη φωλιά
στου κήπου την κορομηλιά,
δίπλα στο μπαλκονάκι.
Στείλ’ ουρανέ μου ένα πουλί
να πάει στη μάνα υπομονή,
να πάει στη μάνα υπομονή
δεμένη στο μαντίλι
προικιά στην αδερφούλα μου
και στη γειτονοπούλα μου
γλυκό φιλί στα χείλη.
Στείλ’ ουρανέ μου ένα πουλί
να πάει στη μάνα υπομονή.


Δείτε: 
 Εξαιρετικά συγκινητικό και ενδιαφέρον είναι και το ντοκιμαντέρ από την εκπομπή του Στέλιου Κούλογλου με θέμα «Οι πρόσφυγες δακρύζουν». Στο «Στέκι των μεταναστών» στα Εξάρχεια, πρόσφυγες και μετανάστες από την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία παρακολουθούν σκηνές για την προσφυγιά, την μετανάστευση ή την εξορία από τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Ύστερα παίρνουν τον λόγο, πολλοί με δάκρυα στα μάτια, για να πουν τις εντυπώσεις τους, αλλά και να περιγράψουν την προσωπική τους οδύσσεια. Στο στούντιο του μοντάζ, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος σχολιάζει όσα είπαν οι μετανάστες για το έργο του και εξηγεί γιατί τον απασχολεί η μοίρα των ξεριζωμένων σε όλες σχεδόν τις ταινίες του.
http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000046240&tsz=0&autostart=0

Β/ Αποικιοκρατία - Ιμπεριαλισμός
  • Να ερευνήσετε και να παρουσιάσετε μορφές αποικιοκρατίας φτάνοντας ως τις μέρες μας.
  •  Να  επισημάνετε ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα αποτελέσματα για τους λαούς, όταν υπερισχύουν τέτοιες πολιτικές επιλογές.

Για την αναζήτηση των πληροφοριών μπορείτε να ανατρέξετε στη μηχανή αναζήτησης google.
Δείτε:



Πολλές πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό θα βρείτε μέσω του ψηφιακού σχολείου από τα βιβλία ιστορίας της Γ΄ Γυμνασίου και Γ΄ Λυκείου γενικής παιδείας.


Μαχάτμα Γκάντι
Ινδός πολιτικός, στοχαστής και επαναστάτης ακτιβιστής


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου